Kísérlet beszédindítás, beszédhibák, diszfázia, diszlexia fejlesztésére
diszlexia, fejlesztés, Tomatis, diszfázia
Beszédindítás, beszédhibák, diszfázia, diszlexia
A leggyakoribb tanulási zavar a diszlexia. Gyökerei a korai gyermekkorra, beszédtanulásra, beszédhangokra nyúlnak vissza. Ha a beszéd fejlődése késik, a gyermek a hangokat nem tisztán képzi (akár több éven át tartó logopédia ellenére sem), nehezített lehet a tanulás, fennállhat a diszlexia.
A magánhangzók (melyek a beszéd nagy részét alkotják) olyan összetettek, mint egy zenei akkord, vagy mintha egy zongorán egyszerre több billentyűt ütnénk le. Ezeket a „zongorabillentyűket” a nyelvészetben formánsoknak (F1,2,3,4,5) hívják.
Amint a lenti néhány hangon is láthatjuk, a probléma ott kezdődik - főleg ha még figyelembe vesszük az egyes beszélők közötti egyéni eltéréseket is -, hogy az első értékek igen közel találhatóak egymáshoz, így a beszédhangok megkülönböztetéséhez a magasabb tartományok, Herzek jó meghallása, észlelése és jó megkülönböztetése szükséges.
F1 Hz |
F2 Hz |
F3 Hz |
|
i |
280 |
2.400 |
3.000 |
í |
260 |
2.500 |
2.850 |
ü |
280 |
1.750 |
2.200 |
ű |
260 |
1.800 |
2.150 |
é |
420 |
2.100 |
2.800 |
ó |
400 |
950 |
2.300 |
Kísérlet beszédhibák, hangképzés fejlesztésére (eredeti cikk itt)>/a>
Egy 19 fős énekesekből és színészekből (27-53 évesek, átlagéletkor 36 év) álló teljesen egészséges csoporton végeztek vizsgálatot. Műszerekkel, több módszerrel is megmérték és kielemezték a hangjukat, majd minden résztvevő 60 órán keresztül részesült Tomatis tréningben. Mozart, gregorián énekeket hallgattak, olyakor közben mikrofonba beszéltek, énekeltek.
Ezután megismételték a méréseket, mely szerint a résztvevőknek javult úgy a hangképzése, mint a hallásészlelése. Mindez a hallásgörbe változásával járt együtt. Nyolc hónappal később újból megvizsgálták a résztvevők hangját, az első négy formáns energiasűrűségét. Azt találták, hogy az F2-F3-on növekedett az energia. Szubjektíven hallgatva és összehasonlítva a tréning előtti és utáni felvételeket olyan, mintha egy szűrőt vettek volna a szájuk elől. Továbbá a nazális beszéd az F2-F3 növekedésével párhuzamosan csökkent. Tehát az F3 javulása meghatározhatja a beszéd jobb érthetőségét, tisztább hangképzést.
Tehát a magasabb frekvenciák a hallásészlelésének javulása hatással van a beszédre, hangszínére és kifejezőerejére. Így elmondható, hogy a beszédhibával, diszfáziával, logopédiai problémákkal küzdő gyerekek beszédjére is hatással tud lenni, alkalmas lehet beszédindító tréningnek is.
Gerard Depardieu önéletrajzi könyvében ír a beszédfejlesztéséről. Egy egész fejezetet szánt a témának, melynek fordítását itt olvashatják.
További információkat itt talál beszédindítás, diszfázia, logopédia,
Gerard Depardieu meséli el Tomatis-nál szerzett tapasztalatát