fbpx
Skip to main content

Kísérlet beszédindítás, beszédhibák, diszfázia, diszlexia fejlesztésére

diszlexia, fejlesztés, Tomatis, diszfázia

Beszédindítás, beszédhibák, diszfázia, diszlexia

 

A leggyakoribb tanulási zavar a diszlexia. Gyökerei a korai gyermekkorra, beszédtanulásra, beszédhangokra nyúlnak vissza. Ha a beszéd fejlődése késik, a gyermek a hangokat nem tisztán képzi (akár több éven át tartó logopédia ellenére sem), nehezített lehet a tanulás, fennállhat a diszlexia.

 

 

A magánhangzók (melyek a beszéd nagy részét alkotják) olyan összetettek, mint egy zenei akkord, vagy mintha egy zongorán egyszerre több billentyűt ütnénk le. Ezeket a „zongorabillentyűket” a nyelvészetben formánsoknak (F1,2,3,4,5) hívják.

Amint a lenti néhány hangon is láthatjuk, a probléma ott kezdődik - főleg ha még figyelembe vesszük az egyes beszélők közötti egyéni eltéréseket is -, hogy az első értékek igen közel találhatóak egymáshoz, így a beszédhangok megkülönböztetéséhez a magasabb tartományok, Herzek jó meghallása, észlelése és jó megkülönböztetése szükséges.
 

 

F1 Hz

F2 Hz

F3 Hz

i

 280

 2.400

 3.000

í

 260

 2.500

 2.850

ü

  280

 1.750

 2.200

ű

 260

 1.800

 2.150

é

 420

 2.100

 2.800

ó

 400

    950

 2.300

Kísérlet beszédhibák, hangképzés fejlesztésére (eredeti cikk itt)>/a>

Egy 19 fős énekesekből és színészekből (27-53 évesek, átlagéletkor 36 év) álló teljesenDepardieu beszédinditas diszlexia logopedus egészséges csoporton végeztek vizsgálatot. Műszerekkel, több módszerrel is megmérték és kielemezték a hangjukat, majd minden résztvevő 60 órán keresztül részesült Tomatis tréningben. Mozart, gregorián énekeket hallgattak, olyakor közben mikrofonba beszéltek, énekeltek.

Ezután megismételték a méréseket, mely szerint a résztvevőknek javult úgy a hangképzése, mint a hallásészlelése. Mindez  a hallásgörbe változásával járt együtt. Nyolc hónappal később újból megvizsgálták a résztvevők hangját, az első négy formáns energiasűrűségét. Azt találták, hogy az F2-F3-on növekedett az energia. Szubjektíven hallgatva és összehasonlítva a tréning előtti és utáni felvételeket olyan, mintha egy szűrőt vettek volna a szájuk elől. Továbbá a nazális beszéd az F2-F3 növekedésével párhuzamosan csökkent. Tehát az F3 javulása meghatározhatja a beszéd jobb érthetőségét, tisztább hangképzést.

Tomatis logopédus beszédindításTehát a magasabb frekvenciák a hallásészlelésének javulása hatással van a beszédre, hangszínére és kifejezőerejére. Így elmondható, hogy a beszédhibával, diszfáziával, logopédiai problémákkal küzdő gyerekek beszédjére is hatással tud lenni, alkalmas lehet beszédindító tréningnek is.

Gerard Depardieu önéletrajzi könyvében ír a beszédfejlesztéséről. Egy egész fejezetet szánt a témának, melynek fordítását itt olvashatják.

További információkat itt talál beszédindítás, diszfázia, logopédia,

Gerard Depardieu meséli el Tomatis-nál szerzett tapasztalatát