fbpx
Skip to main content

SpongyaBob tanulási zavarokhoz vezethet

 

SpongyaBob tanulási zavarokhoz vezethet


neurofeedback rajzEgy kísérletben 60 négyesztendős gyereket három csoportba osztottak. Az első csoport a SpongeBob sorozat egy részét nézte kb. 9 percen át, a második egy hasonló hosszúságú történetet a Caillou sorozatból. A szivacsfejű sorozatban egy szekvencia 11 másodperc hosszúságú, a nyugalmasabb Caillou részben átlagban 34 másodperc. A harmadik gyerekcsoport nem nézett televíziót, hanem színes ceruzával rajzoltak papírra. Ezután a gyerekekkel teszteket végeztek: kiraktak egy puzzle-t, türelem- és memória játékkal játszottak. A kísérlet eredménye azt mutatta, hogy a SpongeBob-os csoport fele olyan jól teljesített, mint a nyugodtabb lefolyású rajzfilmet megnézők. A teszt győztesei a tévét nem néző, csak rajzoló gyerekek voltak. 

A kisgyerekek egyszerűen túlterheltek voltak

A kísérletet a Virginiai Egyetem végezte, a kutatási eredményeket a Pediatrics c. lapban tették közzé. A tévénézés után a kisgyerekek egyértelműen sokkal kevésbé voltak képesek problémák, feladatok megoldására, kérdések megválaszolására. A film megnézése után nagyon rövid volt az az időszak, amikor koncentrálni tudtak. Ebből a pszichológusok olyan következtetésre jutottak, hogy az olyan filmek, mint pl. a gyors képvágásokkal készült SpongeBob a kisgyerekek agyát egyszerűen túlterheli.

A tévé a szellemi képességet befolyásolja
Úgy az USA-ban, mint Európában, így Magyarországon is a gyerekek napi több órát is eltöltenek a tévé előtt. (A Nielsen Közönségmérés adatai szerint 2018-ban a 4-17 éves korosztály naponta 187 percet, azaz bő 3 órát nézett különböző tévécsatornát - ezen felül néztek még adathordozókra rögzített felvételeket, internetet.) Még ha jelenneurofeedback caillou kutatás eredményei nem is mondhatóak reprezentatívnak, elgondolkodtatóak az eredmények. A Seattle Children's Research Intézet munkatársa, Dr. Dimitri Christakis, a kutatáshoz készített egy előszót. Egyértelműen kimondja: "Eddig egyetlen tanulmány sem mutatta ki, hogy a tévénézés a kisgyerekek számára bármilyen előnnyel járna." Az intézet vezetője, Dr. Angeline Lillard, hangsúlyozza: "Ha belegondolunk, hogy mennyire kedvel sok kisgyerek némely gyors vágású rajfilmet, fontos, hogy a szülők tudják, hogy gyermekeik végrehajtó képessége legalábbis közvetlen a tévénézés után csökkennek."
Minőség és mennyiség befolyásolják a fejlődést

A végrehajtó képességek teszik képessé az embert viselkedése irányítására, tervszerű és célirányos cselekvésre. Sok pszichológus azt feltételezi, hogy összefüggés van ezen funkciók és az iskolai funkciók, a megfelelő szociális viselkedés között. Eddig elsősorban csak a tévéfogyasztás mennyiségét marasztalták el. De nem csupán a sok tévénézés káros a gyermeki fejlődés számára. "Az is szerepet játszik, hogy mit látnak a gyerekek és nem csak az, hogy mennyit ülnek a képernyő előtt.", mondja Dimitri Christakis. A gyerekek képernyő előtti "parkolása" a gyermek kognitív fejlődését befolyásolhatja.

 

További vizsgálatok szükségesek

A Nickelodeon tévécsatorna válaszolt tanulmányra. A gyerekcsatorna szóvivője, David Bittler, kritizálta az USA-ban végzett neurofeedback spongebob 2kísérletet. A tudósok módszereit "kérdésesnek" tartja. Véleménye szerint nem lehet érvényes következtetéseket levonni az eredményekből. Ezen kívül: "A SpongeBob 6-11 éves gyermekek számára készült és nem négyéveseknek." A tudósok is óvatosan kezelik a kutatás eredményeit. Konkrét következtetéseket nem lehet levonni, mert a kutatásban résztvevők száma nagyon alacsony volt. Ezen túl nem csupán SpongeBobot kellene megemlíteni, hiszen hasonló gyors vágású, gyorsan váltó jelenetekkel dolgozó filmek hasonló problémákhoz vezetnek a gyerekeknél. Ennek ellenére Prof. Angeline Lillard pszichológus így nyilatkozik: "Nem tanácsolnám, hogy az iskolába indulás előtt, az úton ilyen jellegű filmeket nézzenek a gyerekek, vagy olyankor, amikor koncentrálniuk és tanulniuk kell."